NÄHKA tuleb külla

TELESAADE LASTELE NÄHKA tuleb külla 

Saate tegemist toetas Keskkonnainvesteeringute Keskus
Nähka oma Facebooki lehekülg 


 Nähka on oma pildid pannud värvimiseks siia üles!
 Joonista Nähka õunakesele puuoks, mille küljes ta ripub! 
Nähka õunakese värvipilt 


Nähka otsib Nähkat!
Kui tead mõnda Nähkat veel, kes elab mõnes lasteaias või kellegi kodus, siis klõpsa temast pilt ja saada meile! Kirjuta juurde ka, kus seda Nähkat võib kohata ning kes on tema sõbrad!
Pilt saada meilile khk@khk.tln.edu.ee


KAHEKSAS SAADE: SÜGISE SÜNNIPÄEV JA NÄHKA SÜNNIPÄEV SAMUTI!
 
Kliki Nähka pildil ja saad omale välja printida Nähka nimekaardi!
Sügis
(autor Kristiina Treulich-Trubetski)

Sügisel kasepuu kollendab
vahtral on värve veel rohkem,
laps selle mällu talletab
nii on tal teadmisi rohkem.
Värvid on sügise toojad
sügise värvid on soojad
Marjad küljes toomepuul,
neid ei ihka lapse suu,
laps see soovib hoopis muud -
kaelakeed, näe pihlapuult.

SEITSMES SAADE: SEENED JA MARJAD

 
Mees vaarikus, kauss kummuli peas?
                     
“Seente lasteaed”:

Metsas suure kuuse all
riisikate rida,
lähim seenerahvas siin
lasteaeda pidas.

Tuli priske puravik,
tööd ta teha soovis.
Rongimängu lastega
kasvataja proovis.

Ilm läks varsti
sombuseks,
tibas piisku peeni.
Sellest nagu imeväel 
kasvas sadu seeni.

Nüüd on seente lasteaed seenelastest pungil.
Uusi seeni kogu aeg samblast välja tungib.

 Mäng “Seened nõiaringis”.
Üks laps on nõid ja saab endale nõiakostüümi. Nõid peab lausuma: “Maa alt maa peale! Kuhu sõrmed sirutan, sinna kasvagu seened!” Lapsed-seened peavad võlusõnade peale jooksma kõik ringi ja olema liikumatult. Kes liigutab, selle viib nõid oma riiki. Mängu mängitakse  läbi 3-5 korda.

KUUES SAADE: SIPELGAD JA TALVEVARUD


 Meistarda omale sipelgas!
Kehaks võid kasutada munakarpi või kartongi ja jalad saab teha karvatraadist.


    

SAJAJALGSE MATK
Kõigil matkajatel v.a. üks, seotakse silmad kinni. Seistakse üksteise taha kolonni, käed eesseisja õlgadel. Silmad on lahti vaid kolonni esimesel matkajal – juhil. Juht juhib oma sajajalgset mööda maastikku. Pärast arutletakse, kas nii oli turvaline ja hea kõndida.


VIIES SAADE: ÕUNAD

 Mäng Õunavaras
Vaja läheb: õun
Kümme kuni kaksteist mängijat ühendavad käed ja moodustavad ringi ehk õunaaia tara. Valitakse õunavaras ja saadetakse eemale, et määrata tema teadmata õunaaia peremees.
Õunavaras tuleb ja katsub kõrvuti seisvate paariliste käsi ehk tara lahti murda. Kui see õnnestub, lipsab ta august aeda. Keset õunaaeda asub maas õun - kas tõeline õun või mingi muu ese. Õunavaras haarab õuna ja püüab augu kaudu põgeneda. Õuna haaramise hetkel astub tegevusse vargale tundmatu peremees, kes katsub varast tabada. Varas peab olema õuna haarates valvel, set ta ei tea, kustpoolt peremees välja hüppab. Ta põikleb peremehe eest ja katsub augu kaudu põgeneda (taraauk jääb kogu aeg avatuks).
Õnnestub vargal põgeneda, saab ta sellest rollist vabaks ja peremees hakkab vargaks. Vastasel korral jääb varas oma rolli edasi. Mäng kordub.
Võib kokku leppida, et ringisolijad kogu aeg liiguvad. Sel juhul on raskem taraauku leida.

Mäng raamatust: 100 vahvat kullimängu 

NELJAS SAADE: PANNKOOGIPÄEV EHK KUST TULEB PIIM JA MUNAD

Alustuseks on vaja ühte head pannkoogi retsepti. Selle leiab SIIT

Meisterda kana ja kuldnokk


Meisterdamiseks läheb vaja ruudukujulist paberit, liikuvaid silmi ja sulgi. Veidi liimi või klammerdajat.
Voldi ruut mööda diagonaaljoont pooleks, nii tekib linnu selg. Lahtised nurgad keera sissepoole, liimi kaks väikest (kolm)nurka teineteise peale nii, et tekib jalg, mis aitab linnul püsti seista. Liimi silmad, suled ja noka või teist värvi paberist lõigata või pliiatsitega ise värvida.

 Pimekana mäng

Vahendid: korvid mängijatele ja munad, maaala märgistamiseks nöör
Mängu käik: Maaala piiratakse nööriga ringi kujuliselt, mille keskele asetatakse laiali munad. Osalejatel on silmad suletud/kaetud silmaklappidega. Märguande peale hakkavad mängijad korjama pimesi mune. Mäng lõppeb kas märguande peale või kui kõik munad on korjatud.
Kui on rohekm osalejaid, siis teised võivad munakorjajaid kõrvalt juhendada.


KOLMAS SAADE: SEEMNED

Rollimäng: ÜHE TAMME ELULUGU
Mängujuht jutustab lastele alloleva loo ja lapsed teevad kaasa kõiki liigutusi.
Oli sügis. Metsas puude all keksis ringi lind, kelle nimi oli pasknäär. Ta tegi heledat häält “hüa” ja tasast “dvät dvät“ .(lapsed teevad häält järgi, hoiavad käsi kõrval all ja hüppavad) Pasknäär oli leidnud tammetõru ja peitis selle mulla alla talvevaruks. (lapsed teevad peaga uuristavaid liigutusi)
Saabus talv ja loodus uinus. (lapsed kükitavad, sulgevad silmad)
Pika talve järel saabus kevad. Päike soojendas oma kiirtega maapinda ja tammetõrust hakkas kasvama tammepuu. (Lapsed tõusevad tasapisi püsti) Ta kasvas suve jooksul üha pikemaks ja suuremaks, (käte sirutused üles) sirutas oma lehti päikesesoojuse ja valguse poole ning otsis oma juurtega mullast toitu. (liigutused jalgadega)
Saabus sügis ja tammepuu sai üheaastaseks. Nii möödus 100 aastat, siis kakssada aastat. Ja kui tamm oli 500 aastane, sai temast puude kuningas. (lapsed moodustavad kätest pähe krooni) Ta oli suur, tugev, tark, ilus ja kõikide sõber. Kui tamm sai 700. aastaseks tundis ta, et puuseen on ajanud oma niidistiku tema tüvesse (Lapsed liigutavad kehal oma sõrmi) ja kooreüraskid on uuristanud käigud tema koore alla (lapsed jäljendavad nimetissõrmedega uuristavaid liigutusi) ning äkki ta tundis, et on vana ja väsinud. (lapsed lasevad käed alla ja ohkavad)
Saabus sügis ja puhusid tugevad tuuled, sadas vihma. Sügistorm räsis vana tamme oksi (lapsed tõstavad kord üht kätt, kord teist kätt ja painutavad end vasakule paremale) ja korraga puu murdus maha. (lapsed heidavad pikali) Tammepuu elu oli otsa saanud ja tema oksi ja tüve hakkasid tükikesteks närima kõduputukad. Nad purustasid niikaua, kuni puust sai muld, mis oli toiduks uutele taimedele. (liigutused sõrmedega)
Autor:  M. Kaasiku


Mäng Päike ja vihm
Selles mängus läheb vaja kollast ja sinist sahistajat (saab teha õhukestest ribadeks lõigatud prügikottidest). Üks mängija saab sinise sahistaja - tema on Vihm. Teine mängija saab kollase sahistaja - tema on Päike. Ülejäänud mängijad on mängualal vabalt ringi jooksmas. Vihm ja Päike hakkavad mängijaid taga ajama. Kui Vihm puudutab oma sahistajaga mängijat, jääb see seisma ja hakkab ühel jalal hüplema nagu vihmapiisk. Päikese ülesanne on oma puudutusega vihmapiisad ära kuivatada, et need saaks jälle jooksma minna. Mõne aja pärast valitakse uus Vihm ja Päike ning mäng kordub.
Autor E.Sepper


Meisterda omale murupea. 
Vahendid: plastpudel ja alustaldrik, muld ja muruseemned, silmad, karvatraat ja liim.


TEINE SAADE: MESILASED.

Värvi pilt!
Mesilase teekond.

Joonista 2 mesilast, tõmba pliiatsiga kummagi teekond mööda joont, kasuta kahte erinevat värvi.
Kuidas nimetatakse mesilaste kodu?

 Meisterda mesilane.
Vahendid: Värvid kollane ja must, tükike musta paberit, marker. Tiivad kilest, sobib näiteks pakendikile.



ESIMENE SAADE: LINNUD. 

 Puukullimäng ehk Kull ja rästad

Mängu eesmärgiks on selgitada, et parved on lindudele olulised kaitseks
Lapsed on linnud, nende hulgas on üks või rohkem kulli
Alguses mängitakse tavalist kullimängu. Siis mäng katkestatakse ja räägitakse lastele, et kullil on raske tabada parves olevaid linde.
Edasi mängitakse nii, et kaitseks kulli eest võivad mängijad moodustada kolmeliikmelisi parvesid, näiteks üksteisele kätt õlgadele pannes. Samal ajal peavad nad valjusti kümneni (või viieni) lugema – parv ei püsi kauem koos. Parve lagunemisel peavad liikmed otsima uued parved või püüdma üksi kulli vältida. Kaks korda järjest ei tohi samas parves olla.
Mängida võib ka nii, et kaitset pakuvad puud – lindu, kes hoiab puust kinni, kull kätte ei saa. Ka sel juhul tuleb seada piirangud, kui mitu last võib korraga puu juures olla ning kui kaua.

Raamatust "100 vahvat kullimängu"


 Linnukaupmees
Koos mõeldakse välja lindude nimed, mida mängijatele panna. Valitakse „kull“.
Mängijad seisavad ringis.
Üks mängijatest (alguses on see õpetaja) on linnukaupmees.
Kull istub samal ajal kaugemal, „puu otsas“. Linnukaupmees paneb (sosistab
kõrva) igale mängijale linnu nime. Siis tuleb kull pesast välja ja hakkab hiilima ümber
lindude ja äkki hüüab ühe linnu nime. Nimetatu jookseb ümber lasteringi oma kohale
tagasi, kull aga püüab teda tabada. Tabatud linnu viib kull oma pessa.
Tabatud lind kas jätab ühe ringi vahele või on mängu lõpuni mängust väljas. Kull
võib korraga ka mitu last välja hüüda.

Raamatust  "Päkapikurada"

 Millised linnud tulevad pesakasti elama ja mis suurusega peaks pesakast olema? Seda saab teada vanaisa Georgi pildistatud fotodega plakatitelt

Meisterdamisnurgas on teemakohane pildike linnukeste pesast.
Vajalikud vahendid: ühekordne papptaldrik, kartong, suled, liim 
Juhend: Lõika papptaldrik pooleks, värvi taust või kleebi paberiribasid või muid paberijääke. Lõika linnud ning kleebi taldriku tagumisele poolele. Lindude silmi või ise joonistada, kasutada liikuvaid silmi või meisterdada ise tühjast tabletiklistrist, mille silmateradeks on pipraterad.

Rohenäpp Nähkale meeldib taimede istutamine seemnest. Et aga tal pole kuskile istutada, siis siin on juhis, kuidas ajalehest saab ise voltida istutamiseks sobiliku potikese.  Istutuspott

KAS TAHAD TEADA, KUS NÄHKA ELAB? PANE TÜKID KOKKU JA LEIAD NÄHKA ELAMISE!




Nähkale meeldivad kuppelluubid! Luupide kohta saab infot
SIIT 

Nähka saab mängude tegemiseks ideid  Kirjastus Koolibri on välja antud mängukogumikust "Pildipillerkaar"